mandag 30. mars 2015

Den kliniske undersøkelsen

I min godt 1,5 år lange karriere som lege hadde jeg faktisk aldri palpert en forstørret milt, splenomegali på legespråk - før jeg kom til Uganda.

Milten er de røde blodcellenes kirkegård, og siden malariaparasittene ødelegger erytrocyttene, gir malaria ofte splenomegali. Vi har hatt en ung mann med seglcelleanemi innlagt, en arvelig sykdom der de røde blodcellene ikke er runde og fine som de skal, men er skreive som et segl. Seglcelleanemi er spesielt utbredt i malariaområder, bla fordi sykdommen beskytter mot malariaparasitten. Han hadde en milt på størrelse med en papaya.

Den høyre hånden min markerer leverkanten.

Forlede kom denne gutten på 14 år forbi. Han hadde hatt litt hodepine og følt seg syk et par dager, og vi testet for malaria. Hurtigtesten var negativ, men den er kun sensitiv for Malaria Falciparum, så vi gav ham en tredagers kur med malariatabletter (Artemether-Lumefantrine) likevel. Da jeg undersøkte ham fant jeg en uvanlig stor lever. Hvorfor så stor lever? Malaria kan gi leverforstørrelse, men kunne det være forklaringen? Faktisk visste vi jo ikke om han i det hele tatt hadde malaria. Han var vaksinert for hepatitt, og hadde ingen andre symptomer som kunne gi meg en ledetråd.

Jeg står som oftest igjen med mange flere spørsmål enn svar etter å ha undersøkt en pasient, og det er langtfra alltid at jeg føler meg sikker på at behandlingen vi velger er den riktige. Jeg blir ikke veldig klok på medisinske diagnoser av å jobbe her. Men jeg blir veldig god til en grundig klinisk undersøkelse. Og jeg har lært hvordan en forstørret milt merkes!

1 kommentar: