fredag 27. mars 2015

Stuntingsyndromet

Skrevet av Ida
«Aida, we need you». Den unge, gravide jenta sitter oppreist i sykehussenga. Hun er tynn, men smiler svakt. Hun er på vei hjem, malariabehandlinga har gjort jobben, men skal først få med seg noen ernæringsråd. Appetitten er ikke stor, så jeg anbefaler henne å spise hyppige, små måltider med næringsrik mat. Jeg spør om hun spiser kjøtt eller egg, jeg har forstått at det er lite av den slags på Mitandis tallerkener. Sykepleieren som oversetter nikker bekreftende, og jeg kan dermed fokusere på verdien av et variert kosthold. Spis frukt og grønt, putt hirse i maisgrøten, tilsett olje for økt energitetthet, drikk melk i tillegg til vann. Den vordende bestemora (?) er selvsagt tilstede og spør om grøt laget av hvetemel er bra. Jeg tipser dem om å spise hele kornet, fullkorn er bra for gravide så vel som resten av familien. Som alltid minner vi om å koke drikkevannet, og om håndvask før måltid og etter toalettbesøk.

«Point taken», og takk for tipsene, er tilbakemeldinga via sykepleiertolken. Jeg håper de forstår hvor viktig tilstrekkelig ernæring er for både mor og foster. De er så korte her! Med mine knappe 167 cm er jeg høyere enn både kvinner og menn. Forekomsten av stunting (redusert høydevekst) ligger stabilt på omkring 40 % i Afrika. I tillegg til økt sykelighet og dødelighet kan stuntingsyndromet forårsake redusert kognitiv funksjon og økonomisk produktivitet. Forskning viser at cirka 10 % av høydevariasjon kan forklares genetisk. Det at mødre som opplevde stunting i barndommen ofte viderefører dette til sine barn gir en ond sirkel med fattigdom det kan være vanskelig å komme ut av. Det er hovedsakelig mødrenes ernæringsstatus i kombinasjon med matvaner, hygiene, sanitet, infeksjonsfrekvens og tilgang på helsetjenester som utgjør vekstgrunnlaget i barnas to første leveår. Dette danner igjen grunnlaget for fremtidig vekst, utvikling og helse.


Tilstrekkelig ernæring og god hygiene gir redusert forekomst av infeksjoner. Dette, i kombinasjon med god tilgang på helsetjenester er viktig for å bekjempe stuntingsyndromet. Land med høy forekomst av stunting har ofte store sosioøkonomiske ulikheter blant befolkningen, og det er de fattigste som lider.

Her er én av årsakene til at vi er her. Om det så bare er en dråpe i havet; kan vi bidra til bedre ernæring, hygiene eller helsetjenester til befolkningen på Mitandi, da har oppholdet vært en suksess!


For mer info om stuntingsyndromet (kilde): Prendergast, 2014, The stunting syndrome in developing countries

1 kommentar: